Lesidee over Koningsdag

Vorige week was het Koningsdag. Dit lesidee is dan misschien te laat, maar zeker ook leuk om volgend jaar te gebruiken of om een deel van het idee te gebruiken voor een andere les, bijvoorbeeld een les over poΓ«zie. Ik vind het altijd leuk om de actualiteit in mijn lessen te verwerken. De ene keer lukt mij dit beter dan de andere keer. Mijn leerlingen geven altijd aan dat zij het erg leuk vinden als ik iets actueels, zoals een feestdag of verkiezingen, in mijn les verwerk.

Een les ontwerpen met het onderwerp ‘Koningsdag’ vond ik lastiger dan van tevoren gedacht. Het leek mij leuk om mijn leerlingen zelf een volkslied te laten ontwerpen, maar dit leek mij ook een lastige opdracht. Hoe moet dit lied eruitzien, welke onderwerpen moeten erin voorkomen en hoe lang moet het lied zijn? Ik liet dit lesidee een beetje gaan. Uiteindelijk bedacht ik een les voor negentig minuten, in mijn geval is dit een blokuur.

Het eerste lesuur

De eerste 45 minuten van het blokuur begon ik met een klassengesprek. Onder andere kwamen hier Willem van Oranje, het volkslied en het onderwerp Koningsdag aan bod. Wie was onze ‘vader des vaderland’? Wat vieren we op Koningsdag en wat is er op deze dag te doen? Hoe begint ons volkslied? Ik vroeg mijn leerlingen gezamenlijk de eerste regel te zingen, maar ze zongen uit zichzelf het gehele eerste couplet. Heel leuk was dat!

Na het klassengesprek, liet ik een aflevering van het Klokhuis zien. In deze aflevering wordt het leven van Willem van Oranje naverteld met behulp van het volkslied. Na deze aflevering vroeg ik aan de leerlingen wat zij net in het filmpje hadden gezien en wat zij ervan geleerd hadden. Deze vragen stelde ik aan de gehele klas, zodat iedereen moest nadenken. De beurten gaf ik willekeurig.

Toen gaf ik uitleg over het onderwerp ‘gedichten’: wat is een gedicht, wat zijn strofen, wat is een metrum, welke verschillende soorten rijm bestaan er en gedichten hoeven niet altijd te rijmen. De leerlingen kregen een gedicht over Koningsdag te zien, zodat ze de theorie meteen konden toepassen in een gedicht.

Daarna mochten de leerlingen groepjes van 6 leerlingen vormen. Elk groepje kreeg de opdracht een gedicht te schrijven van twee strofen. Elke strofe moest bestaan uit acht regels. De laatste woorden van elke regel moesten om en om met elkaar rijmen, net als in het Wilhelmus. Ook gaf ik van tevoren de woorden ‘koning’, ‘Koningsdag’, ‘Nederland’, ‘oranje’ en ‘feest’ op. Ik wilde dat mijn leerlingen deze woorden verwerkten in hun gedichten. O ja, de gedichten moesten uiteindelijk per groepje voorgedragen worden op de melodie van het volkslied.

Het tweede lesuur

De leerlingen gingen aan de slag met de gedichten. Ze vonden het best lastig om ermee aan de slag te gaan. Ik probeerde elk groepje op gang te krijgen en aan de gang te houden. Uiteindelijk hebben de leerlingen een half uur de tijd gekregen om het gedicht te ontwerpen. Toch is het niet ieder groepje gelukt een gedicht te verzinnen van 16 regels. Ook vonden de leerlingen het lastig om het gedicht voor te dragen op de melodie van het Wilhelmus. Dit uitte zich in vooral lachen en het erg onverstaanbaar voordragen van de gedichten. Maar al met al wat het een erg leuke les. De leerlingen vonden het leuk en leerzaam om en met de geschiedenis van Nederland en met gedichten aan de slag te zijn.

Misschien dat ik ze de volgende keer in kleinere groepjes zou laten werken en een korter gedicht wil. Dit, zodat echt iedereen aan de slag blijft in het groepje en het voor ieder groepje haalbaar is een gedicht te schrijven.

Heb jij wel eens een gedicht geschreven?

X Marloes

Dit is ook leuk voor jou

4 reacties

  1. Ik heb weleens een gedicht geschreven tijdens mijn basisschool-tijd, maar echt leuk vind ik het niet. Ik vind vooral je tompouce bovenaan erg leuk. πŸ˜€

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *