Verhuizen doe je zo!

Zo’n drie maanden geleden ben ik samen met mijn vriend officieel in ons huis in Roosendaal gaan wonen. De verhuizing ging redelijk geleidelijk. We wonen namelijk in een vernieuwbouwwoning (monumentaal pand waarin huizen zijn gemaakt). In de zomer werd ons huis opgeleverd en toen konden wij beginnen met klussen. Op een gegeven moment hebben wij beetje bij beetje spullen naar ons huis verhuisd. Spullen die nog bij familieleden stonden en spullen die nog in mijn oude huis stonden.

Mijn inpakfouten
Toen ik mijn spullen uitzocht, heb ik dat eigenlijk heel gedachteloos gedaan. Bij een winkel had ik verhuisdozen gekocht. Gelukkig hoefde ik niet na te denken over de meubels en het huis zelf, omdat mijn moeder er bleef wonen. Een checklist voor bij het verhuizen zou wel fijn zijn geweest. Ik bestelde pas een paar dagen voordat ik ging inpakken, de verhuisdozen. Deze bestelling had een dag vertraging, waardoor ik in een halve dag al mijn spullen moest uitzoeken. Hierdoor heb ik alles in de dozen gestopt. Niet heel erg, maar dit zorgde ervoor dat ik in Roosendaal moest nadenken over welke spullen ik wilde houden en welke weg konden.

Nieuwe adres doorgeven
Iets wat wel belangrijk is om te doen, is je nieuwe adres doorgeven bij instanties als je werk, school en verenigingen. Als er dan bijvoorbeeld post wordt verstuurd, moet je dat natuurlijk wel ontvangen in de juiste brievenbus. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn adres alleen heb doorgegeven aan mijn werk en huisarts. Wanneer je je inschrijft op een nieuw adres, zorgt de gemeente er voor een groot deel voor dat je adres bekend wordt bij de officiƫle instanties. Misschien wordt het vandaag tijd om mijn adres ook door te geven aan een tijdschrift waar ik een abonnement op heb. Dan ontvang ik dat voortaan gewoon thuis, in plaats van bij een familielid.

Eigenlijk kan er wel geconcludeerd worden dat ik van tevoren niet goed heb nagedacht over de verhuizing. Dit was mijn eerste verhuizing (op een verhuizing na toen ik een half jaar oud was). Wat ik er onder andere van geleerd heb, is dat een goede voorbereiding inderdaad het halve werk is.

Hoe moet het dan wel?
Als je gaat verhuizen, is het slim om al een paar maanden van tevoren na te denken over wat je wel en niet mee wilt verhuizen. Zo heb je nog genoeg tijd om spullen via een site te verkopen of weg te geven. Ook is het handig om te bedenken of je een verhuisbedrijf nodig hebt tijdens de verhuizing. Aangezien wij geleidelijk zijn verhuisd, besloten we geen bedrijf in te huren. Veel hebben we zelf verhuisd, maar we hebben ook veel nieuwe meubels gekocht en deze laten bezorgen.

Een belangrijk iets (vind ik) om over na te denken, is de verhuiskaart die je uiteraard gaat versturen! Ik heb rondgekeken of ik de kaart wilde laten ontwerpen. Uiteindelijk leek het mij leuker deze zelf te maken. Mijn vriend en ik hebben een heel leuke foto van onszelf gemaakt en uiteindelijk een kerst-/verhuiskaart ontworpen.

Wat is jouw beste verhuistip?

Liefs,

Marloes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.