Lesidee over de verkiezingen

Komende woensdag is het zo ver: de gemeenteraadsverkiezingen! Overal door de stad hangen van die partijposters. Op veel ervan, zoals in de afbeelding hierboven, is getekend of geschreven. Ook zag ik zelfs posters kapotgemaakt op de grond liggen… Deze met ‘Denk het niet’ vond ik nog best grappig verzonnen. Ik lees me altijd goed in als het tijd is voor verkiezingen, want ik vind het belangrijk dat ik een goede keuze maak als ik moet stemmen. Vaak vul ik een paar stemwijzers in, lees ik verschillende standpunten en kijk ik naar de kandidatenlijst. Stemmen vind ik niet alleen heel belangrijk, ik vind het ook leuk om te doen. Het voelt heel volwassen, haha. Misschien dat ik het over een paar jaar een beetje saai vind, maar nu verveelt het nog niet.

De actualiteit vind ik leuk om in mijn lessen te verwerken. Daarom heb ik voor mijn lessen van komende woensdag iets verzonnen, zodat de leerlingen die dag ook aan de slag zijn met de verkiezingen. Ik voer dit lesidee uit met mijn twee brugklassen en ben benieuwd wat ze ervan vinden. Voor deze les gebruik ik een blokuur, in mijn geval is dat negentig minuten.

De les begin ik met te vertellen die dag de gemeenteraadsverkiezingen zijn. Ik stel de vraag of iemand weet wat verkiezingen inhouden. Dan geef ik uitleg over politieke partijen, wat standpunten zijn, wat een politicus doet en wat verkiezingen zijn. De eerste drie kwartier verwacht ik bezig te zijn met uitleg geven over verkiezingen en alles wat er bij hoort, zodat de leerlingen het goed begrijpen. Deze uitleg zal heel interactief zijn, een klassengesprek worden, zodat de leerlingen veel kunnen meepraten over het onderwerp. Wanneer de leerlingen het onderwerp redelijk goed begrijpen, kan ik aan het tweede deel van de les beginnen.

Ik wil dat de leerlingen in groepjes van vier à vijf gaan zitten. Ze krijgen van mij allemaal een groot vel papier. Het is de bedoeling dat de leerlingen zelf een kleine politieke partij gaan vormen. In plaats van ze standpunten laten verzinnen over dingen die ze in de gemeente willen veranderen (mijn leerlingen zijn 12-13 jaar, dus dat gaat mij iets te ver), wil ik dat ze standpunten verzinnen over dingen die zij willen veranderen binnen de school. Hierbij moeten zij een naam voor hun partij verzinnen en dus goed nadenken over waar zij voor staan. Het moeten serieuze standpunten zijn (als in: geen vieze woorden gebruiken, niet afraffelen). De leerlingen krijgen ongeveer 25 minuten voor het creëren van hun politieke partij en het versieren van hun poster. Daarna mag elke partij zich voorin de klas presenteren. Wanneer de korte presentaties zijn geweest, laat ik elke leerling stemmen op een politieke partij en is er uiteindelijk (waarschijnlijk) één partij met de meeste stemmen.

Zelf ben ik erg enthousiast over dit lesidee, nu maar hopen dat mijn leerlingen dat ook zijn en dat het uitvoeren ervan goed gaat!

Uiteindelijk waren mijn leerlingen super enthousiast. Ze gingen vrijwel meteen na de uitleg allemaal erg serieus aan het werk.

Hoe belangrijk vind jij het om te stemmen tijdens verkiezingen?

X Marloes

Dit is ook leuk voor jou

12 reacties

  1. Wat een leuk idee! Zou leuk zijn als je later nog een stukje schrijft over hoe het bevallen is :). Ik ga trouwens sowieso stemmen, naast dat ik het belangrijk vind, is het ook de eerste keer, dus moet ik wel van het memorabele moment gebruik maken. Haha

    1. Dankje! Leuk, ik ga er nog een post over schrijven als ik foto’s van de posters heb gemaakt! Hahaha, ja zeker een memorabel moment. Ik vind het altijd leuk om te stemmen 🙂

  2. Ik vind het een leuk idee. Mocht ik leerling zijn bij jou, zou ik actief meewerken.
    In België is het ook dit jaar gemeenteraadsverkiezingen. Via een test online maak ik voor mezelf duidelijk voor wie ik zal stemmen. Ik vind het wel goed dat er in België stemplicht is.

    1. Aaaah leuk om te horen! Ik doe ook altijd een aantal online stemwijzers, maar ik lees me daarnaast ook in. Inderdaad goed dat er stemplicht is in België 🙂

  3. Ik vind het een super origineel lesidee en uit ervaring weet ik dat leerlingen hier meestal ook heel enthousiast op reageren 🙂 Slim aangepakt ook met het idee om ideeën voor de school aan te dragen. Zo houd je het concreet en tastbaar, maar laat je ze toch ervaren hoe stemrecht in zijn werk gaat. Heb je de video’s van de heren van Rundfunk over maatschappijleer al gezien trouwens? Die vind ik echt prachtig. Zelf gaf ik aardrijkskunde, maar mijn vriend geeft les in beide vakken en die gebruikt ze nu bij de bovenbouw. Werkt als een trein zegt hij.

    1. Oeh de video’s van Rundfunk heb ik nog nooit in mijn lessen verwerkt, leuk idee! Ja, ik dacht inderdaad als ik deze les wil geven, moet ik het wel concreet en tastbaar maken 🙂

  4. Wat een leuk lesidee! Jammer dat ik zoiets niet op mijn school vroeger heb gedaan. Vind politiek altijd super interessant en op jouw manier is het een stuk tastbaarder. Ben benieuwd hoe ze reageren.

    1. Dankje! Ik zal er over een paar dagen nog een post over online zetten 😉 Soms vind ik het wel moeilijk om actualiteit in mijn lessen te verwerken, maar dit vond ik echt een goed moment!

  5. Wat tof dat je de verkiezingen verwerkt in je lessen. Ik denk dat veel kinderen van die leeftijd helemaal niet met politiek bezig zijn (wat opzich ook prima is…) maar goed om ze op deze manier er wel op een speelse manier bewust van te maken.
    Ik ben net ook wezen stemmen, een vriendin van me stelde zich verkiesbaar in Den Bosch, dus uiteraard heeft ze mijn voorkeursstem gekregen haha. Gelukkig was het ook wel voor een partij waar ik achter de standpunten sta..
    En ik vind stemmen ook nog steeds echt volwassen voelen hoor 😉

    Liefs

    1. Hihi, leuk dat een vriendin van jou zich verkiesbaar stelde! Ook wel fijn dat ze bij een partij zit waar jij het mee eens bent 😉
      Ja, he? Naar het stembureau toen en dan je stempas en paspoort laten zien en dan iets mogen inkleuren met een rood potlood. Ik vind het elke keer zo stoer, hahah!

  6. haha ik moest oprecht heel hard lachen om die poster, haha!
    Ik voel me ook altijd zo volwassen met het stemmen, dan kom je aan met je identiteit en dan mag je dat allemaal zo doen.
    Wel echt een super leuk idee voor je klas, ben benieuwd of de kinderen het leuk vinden. Ik weet wel dat ik er op die leeftijd echt helemaal niet mee bezig was!

    Liefs

Laat een reactie achter op Larissa Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.