Lesidee: naamdicht en ik ben van…-gedicht

Op Valentijnsdag was er een open lesmiddag op mijn stageschool. Dit is een middag waarop achtste-groepers drie lessen van elk een half uur kunnen volgen. Mijn stagebegeleidster had aan mij gevraagd of ik het leuk zou vinden om dan ook een lesje te geven. Dat wilde ik wel! Mijn stageschool is de school waar ik zelf vijf jaar lang met plezier de havo heb gedaan. Toen ik (jaren geleden) in groep 8 zat, heb ik hier ook een lesmiddag gevolgd. Ik weet nog goed dat ik dat superleuk vond. Door deze mooie herinnering wilde ik maar al te graag bijdragen aan deze open lesmiddag.

We kozen ervoor om het thema poëzie in ons lesje te verwerken. Aangezien het Valentijnsdag was, sloot dit lesonderwerp mooi op het thema van die dag aan. Om en om gaven we een lesje. Eerst stelden we onszelf voor en vervolgens vroegen we aan de leerlingen wat hen opviel aan het lokaal. We hadden geluk dat we in een klaslokaal zaten waar normaal gesproken ook Nederlands wordt gegeven. Zo kon opvallen dat er een boekenkast in het lokaal staat, er posters met voorkanten van boeken en gedichten hangen. Van posters met gedichten maakten we een bruggetje naar het zelf voorlezen van een gedicht. Daarna lieten we de leerlingen in gedichtenbundels bladeren en een gedicht naar keuze overschrijven.

Twee korte gedichten die ik leuk vind, zijn:

De mus

Tjielp tjielp – tjielp tjielp tjielp
tjielp tjielp tjielp – tjielp tjielp
tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp tjielp
tjielp tjielp tjielp

Tjielp

etc.

Jan Hanlo

Eggte liefde

Ei
l’oeuf
you

Tim Hofman

Dit zijn twee gedichten die ook door leerlingen werden uitgekozen en voorgedragen. Na de voordrachten, gingen de leerlingen zelf aan de slag. Ze moesten een naamdicht of een ik ben van…-gedicht schrijven. En hier komen we dan ook bij de lesideeën. Het zijn opdrachten die je niet alleen bij Nederlands, maar ook bij andere (taal)vakken kunt doen.

Naamdicht
De leerlingen moesten de letters van hun naam onder elkaar opschrijven. Bij elke letter moesten ze een woord of een aantal woorden verzinnen die bij hen als persoon paste.

Bijvoorbeeld:

Marloes dat is mijn naam
Anderen helpen doe ik graag

Rijmtjes verzinnen vind ik leuk
Lezen doe ik vaak
Ontbijten is niet echt mijn ding
Eten, daar heb ik na tienen zin in
Social media gebruik ik veel

De woorden hoeven niet te rijmen, maar dit mag natuurlijk wel. Na zo’n gedicht weet je iets meer over je leerling. Vooral leuk om te doen aan het begin van een schooljaar. Ook is het leuk om leerlingen over elkaar een naamdicht te laten schrijven. Dit kun je doen als het schooljaar, zoals nu, al verder is. Nu kennen de leerlingen elkaar beter.

Ik ben van…-gedicht

Een ‘ik ben van…-gedicht’ begint met de regel ‘ik ben van’. Het gedicht kun je zo lang maken als je wil, al zijn vijf à tien regels wel aan te raden (anders wordt het misschien te moeilijk/saai). Elke regel (behalve de tweede) begint met ‘van’ of ‘en’ en bevat iets persoonlijks. Het gedicht moet eindigen met de zin: ‘Ik ben dat alles en nog meer/niets meer.’

Bijvoorbeeld:

Ik ben van
de grootste havenstad van Europa

van ‘niet lullen, maar poetsen’
van anderhalve liter thee in de ochtend
en fietsen naar overal en nergens
van boeken lezen in mijn zitzak
van gestreepte shirtjes dragen
van blogposts schrijven
en van vegetarisch eten
Ik ben dat alles en nog meer…

Ook hier hoeven de woorden niet per sé te rijmen. Door dit gedicht, laat je leerlingen over zichzelf nadenken en leer je hen weer beter kennen.

De twee gedichtenopdrachten kun je natuurlijk over iets anders laten gaan. Bij een vak als geschiedenis zou je bijvoorbeeld een naamdicht kunnen laten schrijven over Caesar en bij aardrijkskunde een ik ben van…-gedicht over een bepaalde stad. Vaak is het met lesideeën dat je ze zo kan aanpassen, dat ze bij meerdere vakken inzetbaar zijn.

Lees jij vaak gedichten?

X Marloes

 

Dit is ook leuk voor jou

10 reacties

    1. Ik lees ze ook echt te weinig, terwijl ik het zo fijn vind om te lezen in een dichtbundel. Ja he, hahah! Die komt uit de gedichtenbundel van Tim Hofman.

  1. Ik ben altijd heel erg into literatuur, lezen en schrijven geweest, maar poëzie is echt een beetje mijn ‘blinde vlek’ of zo. Ik heb de laatste jaren wel een paar dichters ontdekt die ik écht goed vind, maar dat zijn dan ook wel gewoon de klassiekers zoals Herman De Coninck en Rupi Kaur, haha.

    1. Ik vind het ook heel leuk dat ik nu ‘hippe’ liedjes aan mijn leerlingen kan laten horen. Zo is het makkelijk en leuk om een bruggetje te slaan naar poëzie.

    1. Ahw, dat is echt superlief! Het lijkt mij ook echt leuk, als ik later een mentorklas heb, zoiets aan het eind van het jaar aan de leerlingen te geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.