Sinds vorige week heb ik weer vaste plekken ingesteld bij twee van mijn drie klassen. Ik merk dat vaste plekken voor wat extra rust in de klas zorgt. Nu zijn er verschillende manieren om een plattegrond voor de klas te maken. De ene docent vindt de ene manier fijn, de ander een andere manier. In deze post deel ik een aantal verschillende manieren met jullie om de plaatsen van jullie leerlingen in een lokaal te bepalen. Alle verdelingen zijn bedacht voor de busopstelling, maar je kunt ze natuurlijk voor andere opstellingen ook gebruiken 😉
Jongen-meisje
Deze manier heb ik vorig jaar veel gebruikt. Heel simpel: je zet naast een jongen een meisje neer. Slim is dan om ook meteen een wat rustige leerling naast een drukkere leerling te zetten. Meestal zorgt dat ervoor dat de drukkere leerling wat rustiger aan de slag gaat tijdens de les. De opstelling ziet er dan als volgt uit:
jongen – meisje    jongen – meisje   jongen – meisje
meisje – jongen    meisje – jongen   meisje – jongen
jongen – meisje    jongen – meisje   jongen – meisje   et cetera.
Het is vaak zo dat er niet evenveel jongens als meisjes in dezelfde klas zitten. Als dat zo is, kijk ik naar welke leerlingen absoluut niet naast elkaar samen moeten (twee drukke leerlingen) en probeer ik zo de indeling te maken.
Wie ken je niet?
Van een collega hoorde ik deze manier om een klasindeling te maken. Zij vroeg aan haar leerlingen om op een blaadje drie namen te schrijven van klasgenoten die ze nog niet zo goed kenden. Dit moesten de leerlingen op twee blaadjes doen, zodat mijn collega er ook een had. Naderhand vertelde zij dat binnen drie weken de leerlingen minstens één keer bij haar in de les naast een van die klasgenoten moesten zitten. Zo leren ze elkaar beter kennen en voorkom je dat de klas elkaar na een paar weken nog niet goed kent.
Wel vertelde zij expres pas na het uitvoeren van de opdracht wat ermee gedaan zou worden, om te voorkomen dat leerlingen toch vrienden op zouden schrijven.
Online
Tegenwoordig zijn er online een aantal tools te vinden, die jou kunnen helpen een klasindeling te maken. Zo heb je Social Shuffle. Wat ik het nadeel hieraan vind, is dat deze tool alleen plaatjes als optie heeft. Je moet dus eerst met de klas langs elke leerling om na te gaan of hij/zij het juiste plaatje onthoudt. Fijner zou het zijn als je namen van leerlingen kon invoeren. Daarnaast kun je ook een sociogram afnemen in de klas. Met een sociogram wordt het duidelijk welke leerlingen populair en minder populair zijn in de klas. Op deze manier kun je bij het maken van de klassenindeling rekening houden met de wat stillere leerlingen. Die zet ik meestal naast een praatgrage leerling, zodat de andere leerling gestimuleerd wordt wat meer uit zijn/haar schulp te kruipen.
Een leuke andere manier is de ‘Wheel of Names‘. Hier hoef je geen account voor te maken, dat vind ik altijd een pluspunt. Je voert alle namen in en draait aan het wiel. Zo komen de leerlingen naast elkaar te zitten, zonder dat je daar als docent invloed op hebt. Nadat een naam is gekozen, kun je deze uit het rijtje verwijderen. Dit zorgt ervoor dat een naam niet dubbel wordt gedraaid (scheelt weer tijd!!!).
Andere manieren hoor ik natuurlijk graag!
Liefs,
Marloes
Ik heb nog meer blogposts geschreven over onderwijsgerelateerde zaken. Benieuwd hiernaar? Klik dan bij ‘categorieën’ op het onderwerp ‘lesgeven’. Zo zijn er onder andere ideeën voor schrijfopdrachten te vinden.
Pfoe wat een gedoe zo een klasindeling maken haha. Nooit zo over nagedacht dat daar hele theorieën en gedachten achter zitten hihi. Volgens mij mochten wij vroeg op school ook gewoon zelf weten naast wie we gingen zitten.
Auteur
Haha, toen ik voor de eerste keer een plattegrond maakte, dacht ik ook: ‘Pfoe, nooit geweten dat dit zo lastig is!’