Geen agenda?(!)

 

dav

Tijdens de eerste schoolweek dit jaar, gaf ik (uiteraard) huiswerk op. Dit deed ik aan het eind van de les, zodat ik genoeg tijd had om de leerlingen hun agenda’s te laten pakken, het huiswerk op te geven en de les na te bespreken. Toen ik de zin: “Jongens, pak allemaal je agenda, ik ga het huiswerk opgeven,” had gezegd, ontstond er veel commotie.

“Mevrouw, wij hebben helemaal geen (papieren) agenda.”
“Mevrouw, mag ik mijn mobiel erbij pakken? Dan zet ik het daar wel in mijn agenda.”
“Het huiswerk komt toch ook gewoon op Magister te staan?”

Ik verbaasde me er erg over dat deze leerlingen allemaal geen papieren agenda hadden. Het huiswerk komt toch wel op Magister te staan, dus dan heb ik geen agenda nodig. Dat is de gedachte van mijn leerlingen. Ik was verrast! Toen ik nog naar de middelbare school ging, nam je er in de zomervakantie een dag of twee voor uit om de coolste schoolspullen te kopen. En ja, daar viel een agenda ook onder. Met mijn moeder of vrienden ging ik dan naar de Schoolcampus in de V&D. Het belangrijkste was dat je de mooiste agenda van iedereen zou hebben, want ja, die werd door iedereen gezien. Tijdens de lessen schreef ik met mijn vrienden leuke verhalen in elkaars agenda en konden we elkaars agenda ook bewonderen.

Bij deze generatie ligt dat blijkbaar anders…

Ze zijn zo afhankelijk geworden van Magister, dat ze denken dat een agenda niet nodig is. Wanneer ik dan ook het huiswerk een keer niet in Magister kan zetten, is de volgende dag het antwoord op de vraag waarom sommige leerlingen het huiswerk niet hebben gemaakt: “Mevrouw, hoe moesten wij dat nou weten? Er stond niks in Magister!” Dit soort smoezen krijg ik vaker te horen. Ik vind het dan ook geen goede reden, zeker niet als ik het wel zeven keer in de les heb herhaald.
Ik vraag me af hoe deze jongeren leren plannen, zonder een papieren agenda. Ik gebruik zelfs drie agenda’s: een papieren agenda, een agenda op mijn computer en een agenda in mijn telefoon. Als ik mijn papieren agenda dan even niet bij de hand heb, kan ik het altijd in een van mijn andere agenda’s noteren. Zo kan ik het later overschrijven in mijn agenda. Voor mij blijft het heel overzichtelijk wat ik voor elke dag moet doen. Hierdoor vergeet ik (nauwelijks) dingen. Heel handig, zo’n geheugensteuntje!

dav

Bij elke week maak ik dan ook een to do-lijstje. Zo kan ik afvinken wat ik al heb gedaan en zie ik wat ik nog moet doen. Mijn leerlingen kunnen dat niet. Als er niks in Magister staat, vinden ze dat ze niks hoeven te doen. Zo zullen ze er vanzelf wel achterkomen dat het niet zo werkt. Al is dat bij sommigen pas over een paar jaar.

Mevrouw Marloes

Dit is ook leuk voor jou

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.