Eerste dag lesgeven op de middelbare school

Vandaag was het zover: de eerste lesdag van het schooljaar! Dit jaar sta ik voor het eerst helemaal zelfstandig voor de klas. Ik heb een baan op een leuke middelbare school in Rotterdam. Een school waar ik het afgelopen jaar stage heb mogen lopen. Wat het dit jaar spannender maakt, is dat ik nu geen stagebegeleid(st)er heb. Gelukkig wel een Begeleider Op School (BOS) die nieuwe docenten begeleidt!

In het begin is het altijd weer even wennen om in het normale werkritme te komen. De lessen moeten voorbereid worden, er komt al snel veel nakijkwerk aan en ik ga daarnaast dit jaar afstuderen! Goed plannen is dus wel een pré. Dat is bij mij gelukkig nooit zo’n groot probleem. Een papieren agenda helpt mij hier het best bij. Bij mijn leerlingen is dat vaak wel anders

Goed, maar wat doe je tijdens de eerste lessen? Een aantal lesideeën plaats ik hieronder. Wat ik altijd doe, is een voorstelrondje. Aan het begin van de les leg ik uit wat de regels bij mij zijn, stel ik mijzelf voor en laat ik de leerlingen zichzelf voorstellen (naam, leeftijd, hobby’s). Als het een brugklas is, vraag ik meestal ook op welke basisschool de leerlingen hebben gezeten. Dan weet ik meteen wie van dezelfde school komen en elkaar al kennen.

Mindmap over het vak (Nederlands)

Brugklas

Bij de brugklas is het leuk om de leerlingen in groepjes te laten nadenken over het vak. Zo moeten zij met elkaar overleggen en is er meteen veel contact tussen de kinderen. Dit zorgt er vaak voor dat het ijs (voor zover dat nog nodig is) breekt. De ideeën die de leerlingen over het vak hebben, kunnen zij op een blad schrijven. Na een aantal minuten kun je de mindmaps klassikaal bespreken en waar nodig aanvullen.

Hogere klas

In de hogere klassen kun je uiteraard ook vragen wat zij dat jaar van het vak verwachten. Deze verwachtingen kunnen de leerlingen in groepjes op papier zetten, zodat er lekker veel interactie plaatsvindt tijdens de les. Daarnaast is het interessant om de leerlingen op papier te laten zetten wat zij nog weten van het afgelopen jaar, waar de leerlingen nog moeite mee hebben en wat zij goed onder de knie hebben. Ook deze mindmaps kunnen klassikaal besproken worden. Zo wordt het snel duidelijk welke onderwerpen meerdere leerlingen moeilijk/makkelijk vinden. Hier kun je later nog iets mee doen (als je het ergens voor jezelf noteert).

Vind iemand die…

Met dit spel maakte ik kennis toen ik zelf ooit in de tweede klas belandde. Bij het vak Engels moesten we voor elk vakje op zoek naar iemand voor wie het desbetreffende gold. In het lokaal liepen we wat ongemakkelijk op onze eerste schooljaar een beetje rond om vervolgens wat onwennig in het Engels aan klasgenoten te vragen of zij soms van skateboarden hielden.

Dit spel is natuurlijk ook te doen tijdens een les Nederlands, Duits of Frans. Zo leren de leerlingen elkaar wat beter kennen en zijn zij bezig met de taal.

Leuke regel: wij mochten toentertijd niet meer dan één keer dezelfde naam bij een hokje schrijven. Hierdoor werden we ‘gedwongen’ om met elke klasgenoot te spreken. Zo voorkom je dat twee leerlingen ‘veilig’ bij elkaar blijven staan.

Elkaar interviewen

Vooral bij de brugklas vind ik dit leuk om te doen, aangezien zij net voor het eerst op de middelbare school zitten en er vaak leerlingen zijn die nog helemaal niemand in de klas kennen. Dit lesidee voerde ik vandaag zelf ook uit. De leerlingen kregen uitleg over wat het verschil is tussen gesloten en open vragen. Hierna moesten zij zelf minimaal een gesloten en een open vraag verzinnen en opschrijven. Toen iedereen dit gedaan had, moesten zij door middel van deze vragen een gesprek houden met buurman/-vrouw. De bedoeling was om door te vragen als er antwoord was gegeven. Dit ging niet overal even soepel. Leuk was het wel! De leerlingen leerden elkaar weer wat beter kennen en waren interactief aan de slag.

Wat deden jouw leraren tijdens de eerste lesdag op de middelbare school?

Liefs,

Marloes

Dit is ook leuk voor jou

14 reacties

  1. Wauw Marloes, wat een ontzettend gaaf lesidee is dit zeg! Daar kan mijn middelbare school in Spijkenisse nog wat van leren denk ik (of het moet inmiddels veranderd zijn), maar wij doken na kennismaking met de leraar of lerares meteen de boeken in. Pfff…empathie en nadenken over hoe leerlingen zich voelen was er over het algemeen niet…fijn dat het nu anders is. Liefs!

    1. Dankje, Amina! Ik probeer door het jaar heen ook veel afwisselende lessen uit te voeren. Aan het begin van het jaar vind ik het vooral belangrijk dat de leerlingen niet meteen worden afgeschrikt door bergen werk. Daar hebben we de rest van het jaar nog voor 😉

  2. Wat spannend, je eerste dag zelfstandig voor de klus gaan! Je hebt wel echt heel leuke opdrachten voor de leerlingen bedacht. Wat een slim idee om de leerlingen op deze manier tegelijkertijd te laten kennismaken met elkaar én bezig te laten zijn met de taal.

  3. Oh wat een leuke opdrachten, zeg. Leuk om zo spelenderwijs elkaar beter te leren kennen. Wat een goed idee. Hoe het bij mij ging? Ik ben 40. Dat is echt serieus té lang geleden 🙂

    Toevallig plaatse ik net een blog over wat ik spannend vind over onze volgende reis. Leuk dat jij hetzelfde onderwerp hebt. Kan me namelijk goed voorstellen dat dit spannend was. Gezond spannend, maar toch 🙂

    1. Hahaha, ik snap dat je het dan niet meer kan herinneren 😉

      Ik probeerde eerder ook al te reageren op die post van jou, maar het lukte steeds niet. Kijk zometeen of het weer lukt. Heel spannend dat je zo lang weggaat met jullie vijven! 🙂

  4. Spannend zo je eigen klas! Volgens mij ben jij echt een toffe creatieve juf! Ik kan me niet herinneren dat wij zulke speelse lesmethoden kregen op school hoor haha. Trouwens hoe cool is het om de functie van Begeleider op School te hebben.
    ” Ik ben een BOSS!” haha sorry ik zie het helemaal voor me om dat te mogen zeggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.