Dilemma’s inzetten tijdens je les (Nederlands)

Een collega wees mij laatst op het feit dat ik vorig jaar altijd zo leuk Dilemma’s op Dinsdag verwerkte in mijn lessen. Dit was ik helemaal vergeten en ik was blij om hieraan herinnerd te worden. De leerlingen vonden het vorig jaar erg leuk als ik een dilemma liet zien. Daarom leek het mij leuk om dit lesidee met jullie te delen.

Voor wie het niet kent: Dilemma op Dinsdag heb ik alweer een paar jaar geleden ontdekt op Facebook. Elke dinsdag (zoals de naam al zegt) uploaden de mensen achter pagina een dilemma. Je krijgt twee opties te zien en daartussen moet je kiezen. Soms vind ik het heel lastig om te kiezen. Af en toe plaatsen ze een dilemma, waarbij je moet kiezen tussen twee leuke opties.

Op de school waar ik werk, hebben brugklassen altijd vier lesuren (één lesuur duurt 45 minuten) Nederlands in de week. Elke brugklas heeft altijd één blokuur Nederlands. Na een lesuur zijn de leerlingen vaak even toe aan een paar minuten praten, lopen en/of iets anders doen. Vorig jaar gebruikte ik ongeveer tien minuutjes van het tweede uur in zo’n blokuur om een dilemma aan de leerlingen voor te leggen.

Hoe ik de dilemma’s inzet(te) tijdens mijn lessen.

Allereerst zoek ik een leuk dilemma uit op de Facebookpagina, website of Instagram van Dilemma op Dinsdag. Soms heeft het dilemma met iets actueels te maken, zoals Sinterklaas of Kerstmis. Daarna laat ik de leerlingen het dilemma zien. Zij hebben vijf minuten om te kiezen en om argumenten op te schrijven waarom zij een bepaalde keuze hebben gemaakt. Na deze vijf mintuten ga ik een klassengesprek aan. Ik laat meerdere leerlingen aan het woord. Leerlingen mogen ook op elkaar reageren als ze het ergens mee eens of juist niet mee eens zijn. Wat wel handig is, is om de leerlingen eerst een lesje argumenteren te geven. Dat hoeft geen lange les te zijn, als de leerlingen maar begrijpen wat argumenten zijn en hoe zij deze kunnen formuleren.

Bijna elke les waren de leerlingen erg serieus aan het nadenken en kwamen ze ook met heel serieuze argumenten. Dat is heel grappig, vooral als het dilemma bijvoorbeeld is: Je moet altijd een spoor van broodkruimels achterlaten (anders verdwaal je) of er wonen zeven dwergen in je huis. Heel leuk om over zulke dilemma’s tamelijk serieuze gesprekken te voeren met je leerlingen.

Dilemma’s verzinnen

Wat ook een leuk idee is om te doen, is om de leerlingen zelf dilemma’s te laten verzinnen. Als ze al een paar keer zo’n Dilemma op Dinsdag hebben gezien, kennen ze het principe en kunnen ze hun eigen fantasie gebruiken. Dit lesidee wil ik zelf dit jaar een keer uitvoeren. Ik ben benieuwd wat voor dilemma’s we dan voorgeschoteld krijgen…!

Kende jij ‘Dilemma op Dinsdag’ al?

Liefs,

Marloes

 

 


* De verschillende afbeeldingen heb ik met toestemming van Dilemma op Dinsdag mogen gebruiken in deze blogpost.

1 Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.