Mindful zijn zonder yogalessen

Mindful zijn zonder yogalessen
Archieffoto van vorig jaar

Ik heb het geprobeerd. Minstens twintig yogalessen heb ik gevolgd. Het is gewoon niks voor mij. Ik snap het nut niet van zes keer de zon groeten op een matje. De zon groet ik liever als ik buiten geniet van het lekkere weer tijdens een wandeling. Mijn moeder volgt momenteel een cursus mindfulness. Daar komen diverse ademhalingsoefeningen bij kijken. Mij lijkt dat niks. Wel kwam ik er in een gesprek met mijn moeder achter dat ik al veel doe aan mindfulness. Zonder dat ik het zelf door had.

Wat is mindfulness?

De term mindfulness vond ik best vaag. Door verschillende artikelen te lezen (die zijn er zat te vinden), ontdekte ik dat het niets meer betekent dan ‘leven in het nu’. Hoe ik het zie ben je mindful bezig als je met je volle gedachten bent bij dat wat je op dat moment doet. En dat is toch best verdomd lastig. Mijn twee grootste stoorzenders zijn mijn mobiele telefoon en mijn gedachten. Geen probleem voor het eerste. Ik heb heel veel apps op dempen gezet en mijn internet staat ook een groot deel van de tijd uit. Steeds vaker heb ik geen zin in WhatsApp en sociale media. Dan pak ik er liever een boek bij. Maar mijn gedachten, die zijn moeilijk uit te schakelen.

Wandelen

EÊn van mijn mindful-activiteiten die ik doe is wandelen. Voor ik ziek werd liep ik graag hard. Dat was mijn manier om mijn hoofd leeg te lopen. Tuurlijk dacht ik ook weleens: “Wat ben ik in hemelsnaam aan het doen? Pffff, ik wil niet meer. Ik wil niet meer. Ik wil niet meer.” Maar aan het eind van elk gelopen rondje voelde ik me fitter en energieker dan daarvoor.

Momenteel probeer ik elke dag minstens een half uur te wandelen. Het beste zou zijn als ik mijn telefoon thuis laat, maar die wil ik voor de zekerheid bij me hebben. Voor het geval ik mij niet goed voel. Wel zet ik mijn internet tijdens de meeste wandelingen uit. Ik probeer de omgeving, omgevingsgeluiden en de verschillende geuren goed in mij op te nemen. Mijn gedachten probeer ik heel bewust te sturen door bijvoorbeeld in mijn hoofd (af en toe ook zachtjes hardop) op te noemen wat ik zie, hoor en ruik.

Lezen

Ik lees veel boeken. Ja, er zijn altijd mensen die meer lezen, maar voor mijn doen lees ik veel. Op dit moment heb ik al 21 boeken gelezen en het jaar is nog niet eens op de helft. Vind ik best een prestatie. Als ik een boek lees vind ik het fijn om niet gestoord te worden door jan en alleman. Op een leesmoment zet ik mijn internet altijd uit. Aan mijn gedachten hoef ik tijdens het lezen niks te doen. Als ik lees, lees ik en word ik helemaal meegenomen in het verhaal. Afleiding is daarom ook niet gewenst, omdat ik anders makkelijk uit mijn leesfocus gehaald word.

Brood bakken

Iets wat ik nu zo’n maand doe, is het bakken van brood. Als het brood in de oven zit ben ik niet bezig met mindfulness. Maar ik kneed het voor de eerste keer rijzen twintig minuten. Na een half uur rijzen kneed ik het brood nog eens tien minuten. Op zulke momenten ben ik met niets anders bezig dan met het kneden. De enige gedachte die tijdens het kneden van het brood door mijn hoofd gaat is hoe lang ik nog moet. Na tien minuten kneden ben ik er soms wel klaar mee. Soms zet ik na zo’n gedachte een filmpje aan op YouTube. Misschien minder mindful, maar het moet wel leuk blijven. Ik denk ook niet dat het per se om de lengte van de mindfulness gaat. Al met een paar minuten in het hier en nu leven per dag kom je een heel eind.

Soms sta ik gewoon met een glas water of kop koffie naar buiten te kijken. Dan kijk ik naar alle mensen en auto’s die voorbij mijn raam komen. Dit vind ik vooral fijn om in de ochtend te doen. Ik ben dan net wakker en ik vind het altijd lekker om rustig te beginnen. Die luxe heb ik natuurlijk, doordat ik ziek thuis zit. Zodra ik weer in het normale studenten-/werkleven terechtkom ben ik in de ochtend blij met elke minuut die ik langer in bed kan besteden. Toch hoop ik mijn mindful-activiteiten vol te blijven houden als ik weer een normaal ritme krijg. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om elke dag even een paar minuutjes aan niks te denken en echt in het moment te leven?

12 Reacties

  1. juni 5, 2020 / 7:44 am

    Met 20+ lessen yoga heb je het in elk geval een serieuze kans gegeven! Ik vind wandelen ook heel fijn, al doe ik dat meestal samen met mijn vriend, terwijl alleen (of ja, met mijn hond dan) nog iets meer rust geeft omdat ik dan niet praat.

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      juni 5, 2020 / 3:30 pm

      Hahaha, vind ik ook! Ohhh, ja dat herken ik wel (al heb ik geen hond).

  2. juni 5, 2020 / 9:42 am

    Minfulness en ik gaan ook niet samen. Maar als ik dit lees, ben ik er inderdaad ook mee bezig, alleen niet op de manier die je bij veel anderen leest. Lijkt me prima wat jij doet.

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      juni 5, 2020 / 3:31 pm

      Ik denk dat veel mensen onbewust doen aan mindfulness. De kleinere dingen zijn gewoon minder bekend dan al die dingen die je bij anderen leest.

  3. juni 5, 2020 / 1:08 pm

    Heel herkenbaar! Ik vind yoga op zich wel leuk, maar ik word niet echt mindful van 10 minuten stilstaan in een oncomfortabele houding haha. Ik probeer nu ook wat vaker mindful te zijn door ASMR te luisteren. Dan ben ik echt alleen bezig met de geluiden die ik hoor 🙂 Anders raak ik veel te snel afgeleid! Wandelen vind ik ook heel fijn om tot rust te komen.

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      juni 5, 2020 / 3:33 pm

      Hahaha, ik kan echt niet tegen ASMR! Ik word er heel kriebelig van. Fijn dat het voor jou wel werkt 🙂

  4. juni 5, 2020 / 2:03 pm

    Ik denk dat het grootste deel van de mensen die met mindfulness bezig zijn geen yoga doen. Ik vind yoga op zich wel fijn maar ik ben niet heel mindful dan. Ik vind het eerder fijn voor mijn lenigheid, haha. Ik probeer de laatste tijd vooral mijn huishoudelijke taken heel mindful te doen. Best wel traag, mijn tijd nemen en heel nauwkeurig alles doen en stil staan bij wat ik voel (lichamelijk dan). Mega rustgevend.

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      juni 5, 2020 / 3:33 pm

      Leuk dat jij yoga juist doet voor de lenigheid! Ik kwam bij mijn yogalessen altijd vrouwen tegen die het wel voor de mindfulness deden, haha. Oh, dat van die huishoudelijke taken ga ik ook eens proberen. Vaak probeer ik snel te stofzuigen, maar daar kan ik natuurlijk ook mindful mee omgaan.

  5. juni 5, 2020 / 6:04 pm

    Ik vind yoga vooral heel fijn als de les focust op ruimte maken voor je lichaam en dat je nadien effectief minder fysieke spanning voelt. Maar al dat zweverige gedoe errond vind ik. Ik heb het heel moeilijk met mijn eigen ademhaling te voelen. Ik krijg dat door de buik ademen niet voor elkaar. Verder probeer ik vooral mindful te zijn door te lezen of inderdaad soms bewust even niets. Maar makkelijk is het zeker niet

  6. juni 7, 2020 / 12:08 pm

    Wat fijn dat je op andere manieren met mindfulness bezig kan zijn zonder yoga. Ook heel goed dat je yoga een kans hebt gegeven, zo kun je tenminste goed beoordelen of het echt iets voor je is of niet.
    Ik doe nu drie jaar aan yoga, waarvan 2 jaar dagelijks en ik moet bekennen dat ik er persoonlijk wel mindful van word. Aan het begin had ik dit totaal niet, omdat ik de poses nog niet beheerste, bepaalde houdingen ongemakkelijk vond en het mezelf verweet als iets niet lukte, maar naarmate ik er beter in werd en leniger werd, kwam langzaam de rust en het genieten van poses die eerst wat oncomfortabel waren. Voor mij werkt dat heel goed en daarom doe ik het ook dagelijks!

    Maar net wat jij zegt, mindfulness zit ook in andere dingen zoals wandelen, koken en lezen! Dat merk ik zelf ook heel erg dat ik daar heel rustig van word.

  7. juni 7, 2020 / 12:10 pm

    Mij zegt het ook niets yoga, mindfullness, .. En toch schrok ik er eveneens van toen ik enkele jaren geleden een coach raadpleegde om mij te helpen in een moeilijk stuk in mijn leven. Ik doe gewoon veel meer aan mindfullness dan ik zelf al wist. Schrijven is er al 1 van. Gewoon je gedachten kunnen loslaten op papier of het digitale netwerk..

  8. juni 10, 2020 / 9:17 am

    Ik heb ook een tijdje yoga gedaan/geprobeerd bij verschillende centra/lesgevers en ik merkte dat het er heel erg aan lag hoe het gegeven werd. Ik vond het bijvoorbeeld wel leuk om te doen als het op een down to earth manier gegeven werd (en het dus ging om de lichamelijke beweging, net als bij pilates bijv.) maar dat ik tijdens een zweverige les (waarbij de focus lag op het groeten van de zon, je chakra’s en weet ik wat) dacht ‘Wat doe ik hier?!’ en daar dus ook niet meer naar terug ging.
    Maar ik denk ook dat mindfulness vooral bedoel is om gewoon te genieten van het hier en nu (bijvoorbeeld door hard te lopen, te wandelen, te lezen of heerlijk brood te bakken) en je niet af te laten leiden door de gejaagdheid van het leven. Gewoon genieten van de zon op je gezicht als je buiten wandelt, de geuren, de kleuren en geluiden. Heerlijk! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.