5 weken hardlopen | Hoe gaat dat me af?

Ongeveer vijf jaar geleden maakte ik voor ‘t eerst echt kennis met hardlopen. Ik had me ingeschreven bij een sportschool op twee minuten fietsafstand (1 minuut als het stoplicht op groen stond) en bij die sportschool kon je je inschrijven voor een hardloopclubje. Dat leek me wel wat! Er werd gezegd dat het een keer per week was. Raad eens? Toen het hardlopen begon, bleek het twee dagen in de week te zijn. Eén keer op woensdagavond en één keer op zaterdagochtend. Dat vroeg opstaan op zaterdag stond me wel een beetje tegen, maar het weerhield me niet om toch mee te gaan hardlopen. En ik bleek het goed te kunnen! Uiteindelijk rende ik best snel vijf kilometer, maar de zomervakantie begon en m’n sportschoolabonnement stopte (want ik ging er niet meer heen). M’n conditie ging weer achteruit en ik kon opnieuw beginnen. Dat deed ik niet, want m’n motivatie was als sneeuw voor de zon verdwenen.

Vorig jaar kocht ik opnieuw een sportschoolabonnement. Weer bij een sportschool op 1 minuut fietsafstand. Je kunt misschien raden dat ik in een half jaar ongeveer tien keer ben geweest. Het abonnement kon ik overdragen aan iemand anders. M’n moeder vond het wel leuk om te gaan sporten, dus zij werd de gelukkige! En wat maakt zij een gebruik van het abonnement! Drie keer per week gaat mijn moeder naar de sportschool.

Mijn hardloopkleding heb ik ergens in oktober meegenomen naar mijn oma, omdat ik elk weekend daar logeer. Met het idee dat ik daar wel ging hardlopen, belandde de kleding daar ook onder een laagje stof. Tot dat ik vijf weken geleden weer eens op de bank zat en allemaal mensen over de dijk zag hardlopen, zoals altijd eigenlijk wel. Van het ene op het andere moment was daar de motivatie om m’n hardloopspullen aan te trekken en ook te gaan hardlopen. Hoe kan het dat ik als verder gezonde 21-jarige zo’n slechte conditie heb? Daar moest verandering in komen! Met een moeder die drie keer per week naar de sportschool gaat en met een oma die ook drie keer gaat, heb ik eigenlijk geen excuus om niet te sporten. En wat vond ik het heerlijk om weer hard te lopen! Eigenlijk weet ik ook altijd wel dat ik het fijn vind om te sporten, maar ik behoud mijn motivatie nooit als ik in m’n eentje sport.

Vandaar dat ik mij dan ook heb ingeschreven voor de 10 kilometerloop op 10 juni tijdens de Ladiesrun. Je kunt kiezen uit 5, 7.5 en 10 kilometer. En ik dacht met elke dag fietsen moet ik 5 kilometer wel aankunnen en als ik elke week drie keer train zal 7.5 kilometer me ook nog redelijk makkelijk afgaan. Als ik dan ergens voor ga, wil ik wel dat er nog iets van een uitdaging in zit.

Nu loop ik dus al braaf vijf weken twee a drie keer per week. In het begin was dat twee keer, maar sinds drie weken echt wel drie keer per week. Ik moet nog best even flink werken wil ik die tien kilometer goed lopen. Eergisteren had ik mijn eerste tegenslag, ik liep vijf kilometer veel langzamer dan twee dagen ervoor. Gelukkig zijn er veel mensen die mij via Instagram en WhatsApp aanmoedigen en motivatie blijven geven!

Wel merk ik dat ik niet twee dagen achter elkaar moet hardlopen. Dan krijg ik teveel last van mijn knieën (zwakke knieën is een kwaal waar veel familieleden last van hebben). De boeken en filmpjes van Annemerel zorgen voor veel motivatie. Dat ik mij heb ingeschreven voor een wedstrijd helpt ook heel erg. Het meest helpen alle berichtjes die ik krijg van jullie toch het meest!

Doe jij aan een sport?

X Marloes

Dit is ook leuk voor jou

22 reacties

  1. Wat goed van je! Ik hou het altijd maar kort vol. Je inschrijven voor zo’n loop is trouwens ook een goede motivatie, en lukt het jou om met een bril op te rennen? Haha. Liefs!

    1. Dankje! Toen ik dus een paar jaar geleden begon met hardlopen, rende ik zonder bril, omdat ik dacht dat dit gewoon niet fijn zou lopen. Nu ren ik gewoon met bril en die blijft prima zitten haha! Tot nu toe heb ik ook nog geen last gehad van beslagen glazen. Liefs!

  2. Superleuk en goed bezig! Ik begin ook heel af en toe aan hardlopen maar het is eigenlijk niet echt mijn ding. Dus ik heb al snel een excuus om niet te hoeven gaan… 🙂 Maar het goede voornemen is er wel want ik tennis veel en dan is een beetje conditie ook wel fijn!

    Maar supergoed dat je het weer opgepakt hebt!

  3. Ik probeer mezelf elke keer te motiveren om te gaan hardlopen, maar na ongeveer twee weken stop ik weer. Dan heb ik het te druk of ben ik weer eens niet lekker. Toch maar weer beginnen binnenkort hahaha.

    1. Ik raad de boeken en vlogs van Annemerel aan! Daardoor heb ik ook weer motivatie gevonden 🙂 En het aan vrienden vertellen en op Instagram posten helpt bij mij ook. Succes hahah!

  4. Je bent goed bezig dus 🙂 Ik ben een fanatiek inline-skater. Ben dus super blij met dit weer en wil 1á2 keer per week een aantal ritten maken<3 Kijk er zo naar uit en genoot van mijn rit vorige weekend.

  5. Ik zou ook echt moeten gaan sporten, mijn conditie is echt een ramp en dat als 16-jarige. Je hebt me stiekem wel zin gegeven om buiten te gaan en te gaan lopen, maar langs de andere kant staan er ook weer dingen hoger op mijn prioriteiten lijstje.

    Die 10kilometer gaat je zeker lukken, ik geloof er in!
    Liefs,
    Amber

  6. Goed bezig! Je inschrijven voor een wedstrijd is inderdaad een goede stok achter de deur. Toevallig ben ik deze week ook weer begonnen met hardlopen, ook 3 keer in de week. Het zijn lesjes die je helpen naar 5km achter elkaar te rennen. Heb een hekel aan sporten maar ben toch trots dat ik het doe en het gevoel na afloop is ook heerlijk.

    1. Dankje! Ooh, goed bezig zeg. Vooral dat gevoel achteraf is het inderdaad elke keer waard. En die inschrijving zorgt er echt voor dat ik steeds maar weer ga hardlopen 🙂

  7. Heel goed bezig. Motivatie is vaak het probleem. Maar hardlopen wordt vooral leuk nu het mooi weer is :). Ik ben ook terug begonnen na een blessure van meer dan een jaar. Maar het wil niet echt lukken spijtig genoeg.

    1. Dankje! Wat vervelend, die blessure! Ik hoop dat het je uiteindelijk toch weer lukt om op je oude niveau te kunnen hardlopen 🙂

  8. Wauw, je bent goed bezig zo te horen! Wat knap dat je de lat meteen vrij hoog heb gelegd door voor de 10 kilometer te gaan. Ik loop zelf ongeveer 2x per week zo’n 4-5 kilometer hard. Niet echt heel fanatiek, maar voor nu vind ik het prima en doe ik het vooral omdat ik me er fijn bij voel 🙂

    1. Hahah, dankje! Ik dacht: ‘Als ik aan een wedstrijd meedoe, dan wel met veel uitdaging!’ Jij bent ook goed bezig hoor. Hardlopen geeft inderdaad echt een fijn gevoel, al staat het huilen me soms nader dan het lachen als ik nog bezig ben. 😉

  9. Lastig he een sport volhouden, ik ken het probleem haha heb veel al een tijdje geprobeerd maar vind denk ik ook niks “leuk” genoeg.
    Goed dat je het weer op hebt gepakt en ik weet zeker dat je het gaat redden op de ladiesrun!
    Ik doe zelf aan Yoga, dat vind ik sport genoeg haha. Ik merk dat mijn lichaam er sterker en strakker van wordt en het geeft ook nog eens rust 😀

    1. Aaah lief dat je dat zegt over de Ladiesrun! We gaan het zien 10 juni. Gelukkig heb ik nog even om te trainen 🙂
      Yoga heb ik ook een tijdje gedaan, ik vond het alleen niet leuk om elke keer vijf keer de ‘Zonnegroet’ te moeten doen, hahah 😛

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.