5 tips voor beginnende hardlopers

5 tips voor beginnende hardlopers
Fotograaf: Kees Knuit

Mijn vorige blogpost ging over de motivatie vinden en behouden voor hardlopen (of een andere sport). Ik vertelde dat ik een aantal jaar geleden absoluut niet had geloofd dat ik tegenwoordig zo van hardlopen houd. Motivatie vinden is voor mij helemaal geen probleem meer. Ik ben blij dat ik mag en kan sporten en dat is voor mij genoeg reden om te gaan sporten. Misschien heb jij ook wel de motivatie en zin gevonden om te beginnen met hardlopen. Dan is deze post wel fijn om te lezen. Dit artikel is voor de beginnende hardloper en andere geïnteresseerden. Ik geef jou vijf tips om te beginnen met hardlopen.

Hardloopkleding

Allereerst is het hebben van een goede hardloopoutfit wel handig. Als je nog niet zeker weet of je het hardlopen leuk vindt, hoef je natuurlijk nog geen speciale hardloopbroek of -shirt te kopen. Wel zijn sportschoenen van belang en voor de meeste vrouwen is een stevige sportbh ook handig. De sportbh’s die ik het fijnst vind, zijn de level 3 sportbh’s van de Hünkemoller. Ik heb er vier in mijn bezit en ze geven erg goede steun. Goede schoenen zijn fijn om te hebben. Binnen de categorie ‘hardloopschoenen’ zitten nog veel verschillen: voor marathonlopers, sprinters, kortere afstanden et cetera. Mijn tip is om naar een speciaalzaak te gaan. Daar kunnen ze goed advies geven over de schoen die het best bij jou past. Mijn hardloopschoenen zijn van Asics. Ik heb de Gel-NIMBUS 21. Die zie ik niet meer op de site, wel het nieuwere model, de Gel-NIMBUS 22.

5 tips voor beginnende hardlopers
Foto door ROB Sportfotografie

Doel stellen

Ook is het handig om een doel te stellen. Wat wil je bereiken met hardlopen? Wil je gewoon elke week een halfuurtje joggen? Wil je steeds meer afstand kunnen afleggen? Of wil je misschien snel worden op de korte afstanden. Het traint gemakkelijker als je weet wat je wil. Ik kan bijvoorbeeld net weer vijf kilometer hardlopen, maar dit lukt mij nog niet achter elkaar zonder pauze. Voor mij is mijn doel de komende weken om uiteindelijk de vijf kilometer achter elkaar te kunnen lopen. Daarna wil ik weer opbouwen naar de tien kilometer. Die afstand kon ik namelijk lopen voor ik kanker kreeg. Uiteindelijk wil ik een halve marathon lopen en misschien wel ooit een hele marathon. Dus bedenk wat jij zou willen. Een doel kan ook altijd worden bijgesteld.

Trainingsschema

Zeker als je een beginnende hardloper bent, is het slim om een trainingsschema te volgen. Zonder trainingsschema beland je (misschien) al snel in eenzelfde training die je dan wekelijks herhaalt. Is jouw doel om je conditie te verbeteren en steeds beter te worden in hardlopen? Houd er dan rekening mee dat je wel drie keer per week een training moet inplannen (hier heb ik het zo nog uitgebreider over). De “regel” is dat met één keer trainen per week je opgebouwde conditie heel langzaam weer achteruitgaat. Met twee keer trainen per week blijft je conditie stabiel. Drie keer per week trainen zorgt voor progressie. Er zijn veel verschillende hardloopschema’s te vinden. Ik gebruik altijd deze hardloopschema’s van Runnersworld. In die schema’s zit lekker veel variatie en op deze manier dwing ik mezelf om niet te snel te willen, want een blessure zit in een klein hoekje.

5 tips voor beginnende hardlopers
Fotograaf: Peter Voogd

Planning

Wat ook goed is om te doen, is het maken van een planning. Zeker als je net begint aan een nieuwe sport, zal dit nog niet in je systeem zitten. Het is nog geen routine. Daarom is het slim om bij jezelf na te gaan wanneer je tijd hebt om te sporten. Pak je (digitale) agenda erbij en bedenk op welke momenten je niks te doen hebt. Zet de sportmomenten in je agenda, zodat je eraan herinnerd wordt om te sporten. Het is handig om wekelijks op (ongeveer) dezelfde momenten te sporten. Zo raak je eraan gewend om niks anders in te plannen op die tijden en wordt het sporten langzaam een routine. Ik sport bijna altijd op maandag, donderdag en een weekenddag. Dit verschilt weleens, maar dat komt een enkele keer voor, omdat het in mijn systeem zit.

Forceer niks

Een laatste tip die ik wil meegeven, is dat je niks moet forceren. Deze tip is niet alleen voor de beginnende hardloper, maar ook voor andere sporters. Krijg je tijdens het hardlopen last van je knie? Luister naar je lichaam en wandel te rest van de training. Als je blijft hardlopen, terwijl je lichaam aangeeft pijn te hebben, is dit niet goed. Dit kan zomaar resulteren in een blessure.

Op moment van schrijven heb ik al anderhalve week last van mijn rechterknie door oefeningen bij de fysiotherapeut. Hoe jammer ik het ook vind om niet te hardlopen, ik sla die trainingen over. In plaats ervan wandel ik vaker een rondje of pak ik mijn racefiets. Hardlopen is heel belastend voor je lichaam, waar fietsen en zwemmen dat niet zijn. Heb je dus last van je benen? Kijk dan of een andere sport wel lukt. Op die manier geef je je lichaam de kans om te herstellen, maar blijf je wel lekker in beweging.

Veel succes en loopplezier! Voor je het weet ben jij geen beginnende hardloper meer, maar een ervaren sporter.

8 Reacties

  1. oktober 19, 2020 / 12:20 pm

    Nooit geweten dat je voor elk type hardloper ook weer andere schoenen hebt. Maar eigenlijk ook wel logisch. Zo gaaf om te zien hoe jij weer bent gaan opbouwen. En ook wel begrijpelijk natuurlijk. Nu het weer kan, zul je er extra van genieten.

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      oktober 21, 2020 / 8:25 pm

      Wist ik ook niet voor ik ging hardlopen, haha! Nou, zeker. Ik geniet er volop van als ik geen last heb van mijn knie. Heerlijk dat sporten.

  2. oktober 20, 2020 / 8:14 am

    Wat een mooie foto’s! En sowieso, hoe leuk om foto’s van jezelf aan het hardlopen te hebben 🙂 Heel mooi wat je zegt over dankbaar zijn dat je weer kunt en mag sporten. En wat een ambitieuze doelen heb je qua hardlopen…een marathon, wauw! Ik doe zelf meestal 2x per week 4-5 km en zou op zich wel ooit naar de 10 km willen. Ik ben van mezelf alleen zo iemand die iets te hard wil gaan, dus dan is zo’n app of goede planning eigenlijk wel wat handiger. Ik ga me er eens in verdiepen. En tot die tijd houd ik het maar netjes bij mijn 4-5 km 🙂

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      oktober 21, 2020 / 8:27 pm

      Tof hè! Komen van een hardloopwedstrijd :-). Oh, twee keer per week 4 of 5 kilometer is ook heel goed! Ik heb wel eens gehad tijdens een wedstrijd dat ik niet te hard mocht lopen vanwege een blessure. Toen ben ik expres achter lopers gaan lopen die een langzaam tempo hadden. Een app of schema is inderdaad wel aan te raden 😉

  3. oktober 22, 2020 / 7:19 am

    Leuke tips! Zelf ben ik niet van het hardlopen maar skaten 🙂
    Het is inderdaad iets om dankbaar voor te zijn!

    • Mevrouw Marloes
      Auteur
      oktober 22, 2020 / 8:39 am

      Skaten lijkt me ook tof! Ik durf alleen niet op zulke skates te staan. Heb wel rolschaatsen, maar die staan eigenlijk ook alleen maar te verstoffen in de berging. Misschien moet ik het weer eens een kans geven :).

  4. oktober 23, 2020 / 8:25 am

    Wat leuk dat je zoveel plezier in hardlopen bent. Ik heb altijd gegruwd van sport, maar hardlopen doe ik inmiddels al 19 jaar dagelijks! Ik doe nooit mee aan wedstrijden en haal mijn motivatie uit het feit dat het goed is voor lichaam en geest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.