Boekreview | Kim Liggett – Het schaduwjaar

Kim Liggett Het schaduwjaar

Het duurde even, maar ik zit eindelijk weer in een leesflow. Een van de boeken die ik dit jaar las, is Het schaduwjaar van Kim Liggett. Ik had het boek al vaker zien liggen, maar nooit gekocht. Meestal koop ik geen boeken, maar leen ik ze van de (online) bibliotheek. Toen ik laatst door het centrum liep, zag ik dat de boekhandel (helaas!!!) failliet was. Dit vond ik een mooi excuus om toch nog een boek bij ze te kopen. Na een half uur boeken bekijken, besloot ik Het schaduwjaar mee te nemen. Wat ik op de achterflap las, sprak mij enorm aan. Ik las het boek binnen een week (lees: drie dagen) uit. Het leek mij leuk om weer eens een blogpost te schrijven over een gelezen boek.

Achterflaptekst

“Ons is gezegd dat we over de macht beschikken om volwassen mannen uit hun bed te lokken, jongens tot waanzin te drijven en echtgenotes gek te maken van jaloezie. Ze geloven dat onze huid een sterke lustopwekkende stof uitscheidt, de krachtige essentie van jeugdigheid, van een meisje dat op het punt staat vrouw te worden. Daarom worden we op ons zestiende voor een heel jaar verbannen, zodat we onze magie in de wildernis kunnen kwijtraken, waarna we weer naar de beschaving mogen terugkeren.
Alleen voel ik me helemaal niet machtig.
Ik voel me niet magisch.
De waarheid over het genadejaar, wat er precies tijdens dat schaduwjaar gebeurt, ligt verscholen tussen de spinragfijne flimpjes die om hen heen zweven wanneer ze denken dat niemand kijkt.

Mijn ogen zijn wijd open.”

Het verhaal

Tierney wordt samen met dertig andere meisjes een jaar verbannen uit hun woonplaats. Hier komen ze zichzelf enorm tegen. Al vrij snel voelen veel meisjes hun magie. De een kan de zon op laten komen, de ander kan mensen laten doen wat zij wil, weer een ander is onzichtbaar. Maar is dit wel echt? Beetje bij beetje ontdekt Tierney steeds meer over de waarheden van het schaduwjaar. Thuis is het verboden om over dit jaar te praten. De mannen zijn namelijk bang dat de vrouwen elkaar anders zouden helpen. In het kamp wordt het vooral Tierney duidelijk wat er aan de hand is. Ze probeert de andere meisjes uit te leggen wat de situatie is, maar die zijn op een gegeven moment zo ver heen dat zij er meer uitzien als verdwaalde en verwilderde beesten. Ondertussen worstelt Tierney enorm met haar eigen gevoelens. Lukt het de meisjes alle eenendertig om het schaduwjaar te overleven?

Mijn mening

Enthousiast begon ik na de aankoop van Het schaduwjaar met het lezen van dit boek. Al vrij snel zat ik midden in het verhaal. Het leest heerlijk weg. Het boek is geschreven vanuit Tierney, dus het is ook makkelijk om je als lezer in te leven. Het liefst had ik het boek in een ruk uitgelezen. Helaas werd ik soms onderbroken door verplichtingen. Uiteindelijk ben ik blij dat ik het niet in een keer heb gelezen. Nu had ik er iets langer plezier van. Mijn hart brak een beetje toen het boek uit was. Als je het leuk vindt om boeken te lezen die in de categorieën fantasy en spanning vallen, dan raad ik dit boek zeker aan. Mocht je The Maze Runner en The Hunger Games leuk vinden (ik heb alleen de films gezien, oeps), dan moet je Het schaduwjaar ook zeker niet aan je voorbij laten gaan.

Trek gekregen van het lezen van mijn blogpost? Maak dan deze heerlijke bietenwraps!

Geef jij dit boek een kans?