Mijn leerlingen uit de brugklas moesten een boek lezen, net zoals elke andere klas dat in deze tijd moet doen op de school waar ik lesgeef. De leerlingen uit de tweede klas zouden een verslag moeten schrijven, maar bij de brugklas mocht ik kiezen uit een aantal verwerkingsopdrachten die ik ze kon geven. Ik koos voor de boekendoos. Hier had ik al veel leuke verhalen over gehoord en nou, wat ben ik blij dat ik voor die verwerking heb gekozen!
Ik liet mijn leerlingen in duo’s een boekendoos maken, zodat ze konden samenwerken en zodat ik geen 60, maar 30, boekendozen had om na te kijken. Elk duo moest een boek kiezen en dit gaan lezen. Naar aanleiding van het gelezen boek, moesten de leerlingen een doos versieren met tien voorwerpen die te maken hadden met het verhaal. Elk voorwerp moest ook voorzien zijn van een citaat (met bladzijdenummer) en het argument waarom er voor het voorwerp gekozen was. Verder moest er op de bovenkant van de doos een afbeelding van het gelezen boek staan en op de onderkant de namen van de leerlingen. Ook moesten ze een samenvatting van het boek en elk hun mening in de doos plakken. Voor de rest waren de leerlingen helemaal vrij in wat ze met de doos deden.
De eerste 15 boekendozen kreeg ik afgelopen woensdag terug (van de andere klas ga ik ze woensdag bekijken) en wat een leuke, creatieve dozen zaten ertussen! Van een aantal dozen heb ik wat foto’s gemaakt, zodat ik deze met jullie kan delen. Zo krijgen jullie ook een beeld van wat de opdracht precies inhoudt (en misschien doen jullie er nog inspiratie uit op voor deze opdracht of bijvoorbeeld een surprise).
Boekendoos 1 (ik ben even kwijt welk boek deze leerlingen hebben gelezen)
Boekendoos 2 – ‘Engel’ van Isa Hoes en Vlinder Kamerling
Boekendoos 3 – ‘Joe Biljoen’ van David Walliams
Jullie kunnen je zeker wel voorstellen dat het moeilijk was voor mijn stagebegeleider en mij om ons in te houden toen we deze Tony Chocolonely als voorwerp uit de doos haalden… 😉 Het is ons uiteindelijk wel gelukt om niks van deze reep te eten.
Boekendoos 4 – ‘100% Coco’ van Niki Smit
Deze leerlingen hadden én allemaal leuke voorwerpen in de doos gedaan én van de doos een tienerkamer gemaakt! Heel leuk en origineel.
Boekendoos 5 – ‘Oorlogsgeheimen’ van Jacques Vriens
Ik had het liefst veel meer boekendozen met jullie willen delen, maar dan zouden het wel heel veel foto’s worden, hihi. Een aantal leuke heb ik hier laten zien, maar er waren nog veel meer leuke en goede uitwerkingen van de opdracht!
Op zoek naar meer inspiratie? Klik dan hier voor het tweede artikel over boekdozen!
Heb jij ook wel eens een boekendoos moeten maken? En wat vind je de leukste manier om een gelezen boek te verwerken?
X Marloes
Wat een leuke opdracht! Ik wou dat mijn leraar zoiets had bedacht vroeger.
Bedankt dat je dit hebt laten zien.
Auteur
Graag gedaan 😘
wat een superleuk idee zeg! Hele leuke kunstwerkjes zijn er uit gekomen 🙂
Auteur
Ja he! Deze opdracht ga ik voortaan elk jaar uitvoeren! Zo leuk al die kunstwerkjes 🙂
Superleuk! Echt creatieve dingen uitgekomen ook 🙂
Auteur
Heel leuk inderdaad om te zien hoe creatief sommige leerlingen zijn! 🙂
Wat super leuk om deze creatieve dozen te zien!
Wat een leuk idee! Alleen weet ik niet of ik het leuk had gevonden om zo’n opdracht te krijgen. Ik ben allesbehalve creatief haha. Maar ik kan me voorstellen dat het voor veel leerlingen extra motiverend werkt.
Nou jaaa Een boekendoos van Coco met een tutu aan!! Ik weet niet wat ik zie, zooo ontzettend leuk, en roar. 😉🐯 Wil je tegen de maakster zeggen dat ik um 100% awesome vind? Groetjes, Niki Smit
Auteur
Hahaha, uiteraard zal ik het doorgeven! Leuk dat je reageert 🙂